Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

نام کاربری:
کلمه عبور:


عضویت در سایت

بازیابی رمز عبور

برآورد قیمت کیلوگرم و تومان می باشد.

شما در حال مشاهده ی قیمتهای هفته ی گذشته هستید
با عضویت در سایت قیمت های روز را مشاهده کنید












وضعیت مازوت در نیروگاه‌ها

وضعیت مازوت در نیروگاه‌ها

وضعیت مازوت در نیروگاه‌ها

به دلیل ناترازی گاز برخی از نیروگاه‌های کشور ملزم به استفاده از سوخت مازوت هستند که این مساله علاوه بر تاثیرات محیط زیستی موجب افزایش ۵۰ درصدی هزینه نگهداری نیروگاه‌های کشور نیز می‌شود. هرچند که امسال میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته در زمان مشابه ۲۹ درصد کاهش یافته است، این میزان مصرف نیز در نیروگاه‌های خارج از کلانشهرها و بافت شهری و بدون تاثیر روی سکونتگاه‌های پذیرنده آلودگی اتفاق افتاده است اما با این حال رد تاثیر مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها بر آلودگی هوا دیده می‌شود.
جعفرزاده ( مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی) گفت، هم اکنون از میان ۱۴۰ نیروگاه بزرگ کشور فقط ۱۶ نیروگاه‌ بخاری قابلیت مصرف مازوت به عنوان سوخت جایگزین دارند و بقیه نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند. در تهران هم فقط نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال ۱۳۹۱ بخش مصرف مازوت آن پلمب شده است و در تهران برای تامین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود. موضوع مورد توجه این است که هیچکدام از نیروگاه‌های کشور تمایلی به استفاده از سوخت مازوت ندارند چراکه استفاده از مازوت هزینه تعمیر، نگهداری و بهره‌بردای را تا ٥٠ درصد افزایش می‌دهد. به عبارتی مصرف سوخت‌های فسیلی بجز گاز حاوی موادی هستند که باعث رسوب‌زایی و خوردگی روی سطوح داغ بویلر می‌شوند. این خوردگی بیشتر در سوپرهیترها، نگهدارنده‌ها و ایرهیترها اتفاق می‌افتد. برطرف کردن آسیب‌های وارده شده به این تجهیزات مستلزم خروج اضطراری نیروگاه است. تعمیرات و آماده‌سازی دوباره نیروگاه جهت بهره‌برداری، مستلزم هزینه‌های سنگین است.
مطالعات نشان می‌دهد که در صورت تخصیص مقادیر بالاتر از ٤٥ درصد از سهم سوخت مصرفی نیروگاه‌های بخاری به مازوت، به ازای هر ١٠ درصد افزایش، به طور متوسط ١ درصد راندمان، ٣ درصد ضریب بهره‌برداری و حداقل ٣ میلیون مگاوات ساعت ظرفیت تولید نیروگاه‌های بخاری کشور کاهش می‌یابد.
با توجه به میزان بالای گوگرد موجود در سوخت مازوت، نیاز به حفظ دمای ١٥٠ درجه سانتیگراد گازهای (حاصل احتراق) خروجی از گرمکن‌های هوا به منظور جلوگیری از خوردگی این تجهیزات بوده و این مستلزم آن است که گرمایش هوای ورودی به این گرمکن‌ها به صورت مداوم صورت پذیرد که خود نیازمند مصرف انرژی و در نتیجه افزایش مصرف بخار است.طبق اسناد فنی نیروگاه شهید رجایی (قزوین)، درصورت استفاده ازسوخت مازوت به دلیل ضرورت استفاده از بخار اتمایز برای پودر کردن سوخت مازوت، ٣ متر مکعب در ساعت برای هر واحد بخار آب دمین مصرف می‌شود که این میزان برای یک روز و برای چهار واحد این نیروگاه به ٢٨٨ متر مکعب می‌رسد. ظرفیت بخار کمکی اتمایز سوخت مازوت می توانست برای تولید یک مگاوات مورد استفاده قرار گیرد و برای یک روز و برای ٤ واحد ٨٢ مگاوات ساعت انرژی شود.
مصرف بخار سوت بلاور در زمان استفاده از سوخت مازوت، ٨.٤ مترمکعب در ساعت است که با فرض ٥٠ درصد استفاده در روز از سوت بلاورها، برای یک روز و برای ٤ واحد ٦٥ مگاوات ساعت انرژی خواهد شد. با توجه به موارد فوق، استفاده از سوخت مازوت باعث فرسودگی نیروگاه، کاهش راندمان و افزایش هزینه‌های نیروگاه‌های بخاری می‌شود و متاسفانه این افزایش هزینه‌ها در محاسبات فروش برق در نظر گرفته نمی شود.

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید