کاهش گرمایش زمین با استفاده از خودروهای برقی
خودروهای برقی در عربستان سعودی، که به مصرف بالای سوخت شهرت دارد، بهطور فزایندهای مورد توجه قرار میگیرند. حامد الرافدین، کارمند منابع انسانی سعودی، با خرید یک خودروی برقی توانسته است پسانداز قابل توجهی داشته باشد، بهویژه که خودروی دیگر او یک چهار چرخ با مصرف سوخت بالاست که در این کشور بسیار محبوب است.
این مرد ۳۹ ساله بخشی از گروه کوچکی از مصرفکنندگان خودروهای برقی در عربستان سعودی است که به سرعت در حال گسترش است. این کشور به دنبال تنوعبخشی به اقتصاد خود و کاهش وابستگی به نفت، قصد دارد به مرکزی برای فناوری تبدیل شود.
به گزارش پایگاه خبری الاقتصادیه، بازار خودروهای برقی در بزرگترین صادرکننده نفت جهان، در مقایسه با ایالات متحده و چین کوچک است، اما سال گذشته سه برابر شد و به نزدیک به ۸۰۰ خودرو رسید. الرافدین که ماهانه ۲۰۰۰ ریال برای سوخت خودروی آفرود خود هزینه میکند، میگوید که ملاحظات مالی او را به خرید یک خودروی الکتریکی ترغیب کرده است.
او اشاره کرد که هزینههای تعمیر و نگهداری خودروی برقی به دلیل عدم نیاز به تعویض روغن و لنت ترمز، کمتر از خودروهای معمولی است. پیشبینی میشود که شرکت چینی بیوایدی بازار خودروهای برقی عربستان را تسلط کند، در حالی که تسلا هنوز در این کشور نمایندگی ندارد. ریاض با جمعیت ۸ میلیونی، ترافیک شدیدی دارد که به آلودگی هوا دامن میزند.
الرافدین بیان کرد که او خودروی الکتریکی را به دلیل نگرانیهای زیستمحیطی انتخاب کرده و تأکید کرد که خودروهای برقی به کاهش گرمایش زمین در شهرها کمک میکنند. او یک خودروی بیوایدی به قیمت ۵۳ هزار و ۳۰۰ دلار آمریکا خریداری کرده که بیشتر برای سفرهای کوتاه در پایتخت استفاده میشود. در حالی که بیوایدی و لوسید ایستگاههای شارژ را در خانههای مشتریان نصب میکنند، شرکت زیرساخت وسایل نقلیه الکتریکی نیز در تلاش است تا ایستگاههای شارژ را در نقاط دیگر قرار دهد و هدف دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۵۰۰۰ دستگاه ایستگاه شارژ در سراسر کشور نصب کند.
با وجود قیمت بالای خودروهای برقی در عربستان سعودی، که هزینه سوخت در آنجا کمتر از بسیاری از کشورها است (هر لیتر بنزین ۰.۶۲ دلار آمریکا)، خودروهای برقی همچنان در بین سعودیها محبوبیت کمتری دارند. یکی از کارشناسان صنعت خودروهای برقی اظهار داشت که خودروهای برقی به دلیل اندازه و عملکردشان در گرمای شدید این منطقه، کمتر مورد توجه هستند. او افزود که بیشتر خودروهای برقی فعلی کوچک تا متوسط هستند و با نیازهای خانوادههای پرجمعیت سعودی مطابقت ندارند و گرمای شدید منطقه خلیج فارس نیز بر کارایی باتری تأثیر میگذارد.
یک فروشنده خودروهای برقی پیشبینی کرد که فروش این خودروها در سال جاری افزایش یابد، زیرا تقاضا در داخل و خارج از کشور رو به رشد است. او در یک نمایشگاه در شمال ریاض گفت که بیش از یک برند خودرو درهای خود را در پادشاهی باز کردهاند و اکنون خدمات پس از فروش ارائه میدهند که مصرفکنندگان را تشویق میکند. الاقتصادیه در ماه آوریل گزارش داد که عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ تنها ۷۷۹ خودروی برقی وارد کرده است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۱۰ بوده است.
علاوه بر این، برند CEER عربستان که در سال ۲۰۲۲ راهاندازی شد، قصد دارد تولید خود را در سال ۲۰۲۵ آغاز کند. بندر الخریف، وزیر صنعت عربستان سعودی، اوایل سال جاری اعلام کرد که این کشور قصد دارد سالانه ۳۰۰ هزار خودروی الکتریکی تولید کند. او همچنین گفت که ریاض با هدف دستیابی به بیطرفی کربن تا سال ۲۰۵۰، در حال مذاکره با تولیدکنندگان باتری است.
خبرگزاری فرانسه عنوان کرده است که در حال حاضر برخی افراد هنوز خودروهای هیبریدی را که از باتری و بنزین برای طی مسافتهای طولانیتر استفاده میکنند، ترجیح میدهند.