- اخبار فلزات
- تحلیل و پیش بینی
- مقالات
- تالار گفتگو
- راهنمای سایت
- تبلیغات
- خرید اشتراک
- گفتگو با متال آنلاین
خوش آمدید مهمان!
محصول | قیمت خرید | قیمت فروش |
---|---|---|
مس کاتد
18 دی |
641,000 |
641,000 |
مس جهانی
18 دی |
8,995 |
8,995 |
روی جهانی
18 دی |
2,888 |
2,888 |
سرب جهانی
18 دی |
1,934 |
1,934 |
آلومینیوم جهانی
18 دی |
2,491 |
2,491 |
انس طلا جهانی
18 دی |
2,643 |
2,643 |
انس نقره جهانی
18 دی |
30 |
30 |
نیکل
18 دی |
15,240 |
15,240 |
قلع
18 دی |
29,360 |
29,360 |
نفت برنت
18 دی |
76 |
76 |
نفت سبک آمریکا
18 دی |
73 |
73 |
طبق گزارش شاخص توسعه انسانی (Human Development Index)و نهاد برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP ) و ارزیابی شاخصهای مختلف در سال 2021 دستاورد کشورها در زمینه توسعه انسانی اعلام گردید که در این گزارش کشورهای سوئیس، نروژ و ایسلند در رتبههای اول تا سوم قرارگرفته و رتبه ایران در این شاخص 76 بوده است. در میان کشورهای منطقه امارات در جایگاه 26، عربستان 35، قطر 42 و ترکیه در جایگاه 48 میباشد. همانگونه که این رتبهبندی نهاد وابسته به سازمان ملل متحد نشان می دهد، جایگاه ایران حتی نسبت به کشورهای عربی خلیج فارس و ترکیه بسیار پایینتر است.
این شاخص ها که توسط سازمان ملل متحد تعیین میشود، به تعیین دستاوردهای یک کشور در بهبود زندگی انسانها میپردازد. در سال ۲۰۲۲ کشور کانادا در رده سیزدهم و ایران در رتبه شصتوپنجم این جدول قرار گرفتهاند.
به گزارش ورلد پاپیولیشن ریویو، شاخص توسعه انسانی معیاری است که برای تعیین میانگین دستاوردهای یک کشور با توجه به سه جنبه اساسی یعنی زندگی طولانی و سالم، دانشمحور بودن و استاندارد زندگی مناسب، مورد استفاده قرار میگیرد. این شاخص از سال ۱۹۹۰ مورد توجه سازمان ملل متحد قرار گرفته است.
بر اساس اعلام وبسایت رسمی سازمان ملل متحد درباره شاخص توسعه انسانی، تعیین این شاخص تاکیدی است بر اینکه باید شرایط مردم و توانمندیهایشان معیار تعیینکننده برای ارزیابی توسعه یک کشور مورد بررسی قرار بگیرد، نه اینکه فقط به موضوع رشد اقتصادی اشاره شود.
استاندارد زندگی طولانی و سالم با توجه به موضوع امید به زندگی از بدو تولد مورد ارزیابی قرار میگیرد. بحث دانشمحور بودن مربوط به مدتزمان و میزان دسترسی به تحصیل است. در این زمینه میانگین سالهای تحصیل برای بزرگسالان تا ۲۵ سالگی و پس از آن و نیز میزان سالهایی که انتظار میرود کودکان بتوانند در کشور مورد نظر از زمان سن ورود به مدرسه به تحصیل ادامه دهند، مورد اندازهگیری قرار میگیرد. استاندارد زندگی مناسب نیز بر اساس سرانه درآمد ناخالص ملی سنجیده میشود.
کشورهای کمتر توسعهیافته جهان بیشتر در رده توسعه انسانی متوسط و پایین قرار میگیرند. اینگونه کشورها از دولتهای بیثبات برخوردارند، فقر گستردهای در میان ساکنان آن دیده میشود و دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و آموزشی برای همگان به یکاندازه برابر و آسان نیست.افزون بر این، این کشورها از میانگین درآمد پایین خانوار و امید به زندگی در سطح پایین، همراه با نرخ بالای فرزندآوری برخوردارند.
نروژ، سوییس، ایرلند، هنگکنگ، آلمان، ایسلند، سوئد، سنگاپور، هلند، دانمارک، فنلاند، کانادا، نیوزیلند، انگلستان، ایالاتمتحده، بلژیک، لیختنشتاین، ژاپن، اتریش و لوگزامبورگ کشورهای برخوردار از بالاترین توسعه انسانی بهشمار میروند.در این ردهبندی اسراییل بر پله بیستویکم، کره جنوبی بیستودوم، اماراتمتحده عربی سیوچهارم، عربستان سیوهفتم، قطر چهلم، بحرین چهلوچهارم، عمان چهلوششم، روسیه چهلوهشتم، کویت پنجاهوهفتم، ترکیه پنجاهوهشتم و چین هشتادوششم نشسته است.
افغانستان، جیبوتی، مالاوی، اتیوپی، گامبیا، گینه، لیبریا، یمن، گینه بیسائو، جمهوری خلق کنگو، موزامبیک، سیرالئون، اریتره، بورکینافاسو، مالی، بروندی، سودان جنوبی، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و نایجر(نیجر) به ترتیب در پایینترین ردههای جدول شاخص توسعه انسانی قرار دارند.