Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

نام کاربری:
کلمه عبور:


عضویت در سایت

بازیابی رمز عبور

برآورد قیمت کیلوگرم و تومان می باشد.

شما در حال مشاهده ی قیمتهای هفته ی گذشته هستید
با عضویت در سایت قیمت های روز را مشاهده کنید












تجارت نفت اروپا

تجارت نفت اروپا

هاب نفتی اروپا

بندر روتردام، هاب اولیه تجارت نفت بوده و بندر آنتورپ، میزبان صنعت مواد شیمیایی است در حالی که تخصص بندر آمستردام، در لجستیک و بلندینگ بوده و این بندر، هاب جهانی برای بلندینگ گریدهای مختلف بنزین است. نفتی که به هلند تحویل داده می‌شود، به صورت داخلی استفاده شده یا پالایش می‌شود و یا در بخش تولید مصرف شده و به مقصدهای جهانی یا به داخل صادر یا صادرات مجدد می‌شود.مزایای اصلی که این هاب فراهم کرده است یعنی انعطاف پذیری، دسترس پذیری و تنوع محصولات و لجستیک، آن را یک هاب سرمایه‌گذاری جذاب برای صنایع مربوط مانند سوخت‌های زیستی کرده است. با در نظر گرفتن این که دولت‌های اروپایی متعدد استفاده از سوخت‌های زیستی یا سوخت‌های تجدیدپذیر دیگر را برای حمل و نقل تشویق می‌کنند، تاسیساتی که از قبل وجود دارد و اتصالی که بین بنادر این هاب وجود دارد، مزایای لجستیکی مهمی برای سوخت‌های زیستی فراهم می‌کند.اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند بزرگترین تولیدکنندگان سوخت‌های زیستی در اروپا هستند. در حال حاضر، سوخت‌های زیستی مبتنی بر محصولات کشاورزی، تنها ۴.۵ درصد از سبد انرژی حمل و نقل اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند اما بیش از ۶۰ درصد از همه تجدیدپذیرها، در حمل و نقل مصرف شدند. انرژی زیستی در حال حاضر ۶۰ درصد از کل تولید انرژی تجدیدپذیر اتحادیه اروپا به حساب می آید.
از شانس بد این هاب نفتی، تحریم‌های اروپایی علیه نفت روسیه، مسیرهای تجارت نفت را تغییر داده و احتمالا از اهمیت هاب آمستردام-روتردام-آنتورپ در بلندمدت، می‌کاهد. پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اروپا بزرگترین بازار صادرات انرژی روسیه بود و بندر روتردام، در موقعیت خوبی برای کنترل، استفاده و توزیع مجدد میزان زیادی سوخت برخوردار بود.اما از پنجم دسامبر سال ۲۰۲۲، نفت روسیه در اروپا دیگر پذیرفته نیست و واردات فرآورده‌های نفتی روسیه از پنجم فوریه سال ۲۰۲۳ ممنوع شده اند. جریان نفت پس از این ممنوعیت‌ها، به بزرگترین میزان ممکن از آمستردام-روتردام-آنتورپ تغییر مسیر پیدا کرده است. به یکباره، بندر روتردام دیگر دریافت کننده اصلی نفت روسیه نیست. واردات نفت روسیه به اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد و صادرات بیشتر از آمریکا، نروژ و برزیل جای آن را گرفت.بعلاوه، مسیرهای تجارت مستقیم از روسیه به چین و هند و همچنین بهبود توانمندی‌های تولید شرکت‌های خاورمیانه‌ای، در بلندمدت، ماندن به عنوان یک هاب تجارت نفت مهم را برای آمستردام-روتردام-آنتورپ دشوارتر خواهد کرد. همچنین در کوتاه مدت، تجارت بنزین از طریق بندر آمستردام احتمالا به دلیل استانداردهای جدید بنزین که در هلند معرفی شده است، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. شرکت‌های هلندی اکنون ملزم هستند استانداردهای سخت گیرانه‌تری را برای تولید و صادرات بنزین رعایت کنند.
بازار دیزل اروپا هم با چالش‌هایی روبروست. نظر به این که پالایشگاه‌های پیچیده روتردام توانسته اند از پالایش نفت ترش سنگین روسیه به نفت شیرین‌تر سوئیچ کرده و گریدهای نفتی شیرین را جایگزین نفت اورال کنند، مسائلی در خصوص عرضه دیزل به وجود آمده است. در این بین، قیمت بالای گاز طبیعی در اروپا، به خصوص در اوایل سال ۲۰۲۲، بسیاری از تولیدکنندگان را ناچار کرد به استفاده از دیزل روی بیاورند و کمبود عرضه این سوخت تشدید شد. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند دیزل را از هند وارد کنند و واردات محدودی از آمریکا دارند که نتوانسته است به رفع کمبود بازارهای داخلی آنها کمک کند. این امر دولت‌های سراسر اروپا را وادار کرده است سهم دیزل در ذخایر استراتژیک خود را با انتظاری که برای بالا رفتن قیمت آن در سال ۲۰۲۳ دارند، افزایش دهند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، دولت هلند طی چند دهه گذشته، سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام داده و سیاست‌هایی را پیاده کرده است که این کشور را به هاب اروپایی اصلی برای گاز طبیعی تبدیل کرده است.

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید