- اخبار فلزات
- تحلیل و پیش بینی
- مقالات
- تالار گفتگو
- راهنمای سایت
- تبلیغات
- خرید اشتراک
- گفتگو با متال آنلاین
خوش آمدید مهمان!
محصول | قیمت خرید | قیمت فروش |
---|---|---|
مس کاتد
6 اردیبهشت |
716,000 |
716,000 |
مس جهانی
6 اردیبهشت |
9,404 |
9,404 |
روی جهانی
6 اردیبهشت |
2,650 |
2,650 |
سرب جهانی
6 اردیبهشت |
1,945 |
1,945 |
آلومینیوم جهانی
6 اردیبهشت |
2,437 |
2,437 |
انس طلا جهانی
6 اردیبهشت |
3,319 |
3,319 |
انس نقره جهانی
6 اردیبهشت |
33 |
33 |
نیکل
6 اردیبهشت |
15,490 |
15,490 |
قلع
6 اردیبهشت |
31,975 |
31,975 |
نفت برنت
6 اردیبهشت |
66 |
66 |
نفت سبک آمریکا
6 اردیبهشت |
63 |
63 |
مولد سازی داراییهای دولت به این معناست که دولت اموال بلا استفاده یا اموالی که ارزش افزوده و بهرهوری پایینی دارد و سالها رها شدهاند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمیگیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود و بهره وری و ارزش افزوده آنها افزایش یابد.با این حال و با وجود اینکه بحث مولد سازی اموال دولت در بسیاری از کشورها صورت میگیرد اما اعلام خبر تشکیل کمیته هفت نفره در کشور ما برای مولدسازی اموال دولتی حواشیای را به دنبال داشت.
همایون دارابی کارشناس اقتصادی در نشست مولد سازی گفت: مولد سازی سابقه طولانی در اقتصادی دارد در دهه ۸۰ که اصل ۴۴ خصوصی سازی اعلام شد فضای جدیدی برای اقتصاد ایجاد و نتیجه خوبی هم به همراه داشت از سهام عدالت که میلیونها نفر را شریک کرده تا واگذاریهای خوبی که در بخشهای بانک و فولادسازی و … به مردم واگذار و از اقتصاد دولتی فاصله گرفت موفق ظاهر شد.وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه دولت قبل در اصل ۴۴ کوتاهی کرد و در سال ۹۹ گام دوم خصوصی سازی ها مطرح با صحبتهای مقام معظم رهبری در خصوص مولدسازی که در همان زمان دستور مولدسازی بر اساس اصل ۴۴ گفته و دیده شد و گامها یک به یک اجرایی شده است با توجه به اینکه در حوزه اقتصاد محدودیت و مشکلاتی وجود داشت و اقتصاد پر از داراییها و اموال دولتی که به نوعی این جریان سازی راه افتاد تا مولدسازی و ارزش گذاری منابع به نوعی طراحی برای جبران کسری بودجه شود در حال حاضر چرخه مولد سازی به حرکت درآمده است تا رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد.
وحید شقاقی شهری؛ کارشناس اقتصادی نیز گفت: آنچه از مولدسازی به یاد داریم این است که از دولت یازدهم شروع شد و در دولت قبل این واژه مطرح و ادامه داشت حتی در وزارت اقتصاد هم بارها اعلام شد و اما اجرایی نشد در اصل ماجرا مخالفتی وجود ندارد چرا که این واژه معنای خوبی هم به همراه دارد یعنی داراییهای دولتی که منجمد شده است و در دولت مانده را به حرکت درآورد و ثروت آفرینی کند درنهایت باعث رشد اقتصادی شود و این ادبیات خوب است مثل بودجه ریزی که کسی با این ادبیات مشکلی نداشت اما در جزئیات مشکل ایجاد شد.
وی در ادامه بیان کرد: سال ۸۴ را به عنوان انقلاب اقتصادی یاد میشود که هشت تا هدفی برای خصوصی سازی از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و در ۱۶ سال سیاستهای کلی اصل ۴۴ موفق به محرک اقتصادی شد و اتفاقات مثبتی هم رخ داد اما طبق بیانات مقام معظم رهبری که این اواخر در جمع کارآفرینان اعلام کردند از سیاست ۴۴ انتظاراتی داشتیم که عقب ماندگی رخ داده است و انحرافاتی ایجاد شد.
وحید شقاقی در خصوص شبه دولتیها و خصولتیها گفت: درهیچ جای دنیا و هیچ قانونی مثل ایران دیده نخواهد شد که اقتصاد شبه دولتی، غیر دولتی، خصولتی و …باشد ببنید خصوصی سازی به شیوه شبه دولتی یا خصولتی و… درست نیست و اشتباهاتی دارد و در خصوص سهام عدالتم هم شبه دولتی است اصل خصوصی سازی مشکلی ندارد اما در اجرا و پیاده سازی انحراف ایجاد شد و مهم تاریخ ایران است که در حال حاضر که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد مردم با این خبرها امیدوار میشوند و نباید با عمل آنها را مأیوس کرد. مولد سازی کار بزرگی است اما اگر از تجربیات ناموفق درس بگیرند انتظارات از طراحان خصوصی سازی بیشتر بوده است و بعد از ۱۶ سال این انتظارات برآورده نشده است و از این تجربیات باید درس گرفته شود تا در مولد سازی موفق شود.
همایون دارابی در ادامه افزود: تفکیک مولد سازی میتواند به خوبی اجرا شود و اندیشه اصل ۴۴ اندیشه خوبی بوده است و ماحصل آن در وضعیت در ساختار بودجه و در اجرا دقت شده است با جرأت میتوان گفت هیچ دولتی بدون دست انداز و فراز و نشیب نتوانسته که به خصوصی سازی دست یابد مگر اینکه از اول خصوصی باشد.وی در ادامه در این خصوص مثالی زد: به طور مثال ایالات متحد آمریکا هم بحران داشته تا به خصوصی سازی برسد در کره، اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس هم تا خصوصی صورت گیرد فراز و نشیب ایجاد شده است و ما باید از اشتباهات درس بگیریم و باید به کرار امتحان کنیم تا اقتصاد موفقی داشته باشیم و از اشتباهات درس بگیریم و به عقب بازنگردیم و با اعتماد به نفس گام بعدی را برداریم.این کارشناس اقتصادی و فعال بازار سرمایه در خصوص خصوصی سازی های موفق نیز گفت: در خصوصی سازی موفق بودهایم به طور مثال چادرملو، گل گهر به بخش خصوصی واگذار شد با سنگ مرکزی مقایسه کنید که دولتی است یا بانکها ملت، صادرات و … که خصوصی شدند را با وضعیت بانکهای دولتی مقایسه کنید می بیند که ما در بخش خصوصی سازی موفق بودهایم البته نمی گویم که همه خصوصی سازی ها موفق بوده است اگر دوتا گل زدیم دوتا گل هم خوردیم اما نمیتوان گفت بدون فراز و نشیب اقتصاد خصوصی خواهد شد.وی در ادامه از هیئت مولدسازی حمایت کرد و گفت: باید به هیئت مولدسازی اجازه داده شود تا ببینیم عازم و جازم هستند و ابزار مناسبی به آنها داده شود از سوی دیگر هیچ مدیر دولتی نیست که بدون اینکه ضرر داشته باشد شرکت را واگذار کند چرا که ۲۰ سال مدیر بوده در اصل واگذاری شاید کارشکنیهایی صورت گیرد و این امر طبیعی است که واگذاریها با مشکل روبهرو شود با توجه به اینکه پشتیبانی قضائی برای این هیئت وجود دارد اما کارشکنی هم است با توجه به اینکه این دولت با اقتصاد تورمی و عدم سرمایه گذاری و میراث یک دهه ناکارآمدی است باید برای مولد سازی اراده قوی وجود داشته باشد همچنین باید از تصمیمات هیئت مولدسازی حمایت شود تا موفق شود.
وی روشهای مولد سازی را عنوان کرد: مولد سازی سه روش دارد. روش اول مولد سازی است که غیر درآمدی است به طور مثال زمینی است با همکاری بخش خصوصی به پارک تبدیل میشود یا به مکانی برای ورزشهای همگانی نگاه درآمدی برای این طرحها وجود ندارد به نوعی سلامت جامعه را در بردارد و این خودش ثروت آفرینی است و همچنین رضایتمندی مردم را هم در پی خواهد داشت همانند آلمان که شرکتهای بیمه فضاهایی برای ورزشهای همگانی درست کردهاند که مردم سالمتر باشند تا کمتر بیمار شوند و به بیمهها برای درمان مراجعه کنند. روش دوم مولدسازی رویکرد درآمدی دارایی است اما فروش نه با همکاری با بخش خصوصی صورت میگیرد موضوع ثروت سازی است. روش سوم فروش اموال مازاد بانکها، وزارتخانهها و دولتیها است که باید صرف توسعه زیرساختها شود چرا که ما یک دوره فرسودگی در اقتصاد داریم با توجه به اینکه از سال ۹۷ تا به امروز رشد اقتصادی منفی داشتهایم و فرسودگی اقتصادی ایجاد شده است چرا که در ۳۸ سال اقتصاد ایران چنین فرسودگی را تجربه نکرده بود که سرمایه گذاری منفی ۵ باشد که در دهه ۹۰ تجربه کرده است با توجه به این موضوع فروش اموال دولتی باید به گونهای باشد که هزینه رفع فرسودگی و زیر ساختها شود و تیم مولدسازی باید به این نکته توجه کند که رویکرد مولدسازی را چگونه انتخاب کند.
وی در ادامه خط قرمز مولدسازی را اینگونه بیان کرد: در مولدسازی بنده خط قرمز دارم آن هم این است که دولت هزینه فروش اموال را برای هزینه جاری ندهد چرا که این اموال فقط برای این نسل نیست و بین النسل است و ثروت ملی محسوب میشود و آیندگان به این اموال نیاز دارند مانند نقت که میفروشیم و در هزینههای جاری استفاده میکنیم چطور جواب نسل آیندگان را میدهیم؟ به جای استفاده اموال مازاد در هزینههای جاری باید از مالیات برای هزینههای جاری استفاده کنیم همه هم مثل من راضی هستند که مالیات بدهند برای آموزش و سایر هزینههای مورد نیاز دولتها هم شفاف است و خروجی مشخص است اما اموال مازاد دولتی باید در مسیر توسعه و زیر ساختها و جلوگیری از فرسودگی اقتصادی هزینه شود.