Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

نام کاربری:
کلمه عبور:


عضویت در سایت

بازیابی رمز عبور

برآورد قیمت کیلوگرم و تومان می باشد.

شما در حال مشاهده ی قیمتهای هفته ی گذشته هستید
با عضویت در سایت قیمت های روز را مشاهده کنید












جایگاه امروزی صنعت

جایگاه امروزی صنعت

وضعیت تولید و صنعت

احمدی دستگردی(مدیرعامل شرکت اطلس پمپ سپاهان) گفت: بی‌ثباتی در بازار داخلی، سایه سنگین تحریم‌ها بر مراودات تجاری و حمایت نکردن بانک‌ها از تولیدکنندگان، مهم‌ترین موانع تولید به شمار می‌روند که در صورت چاره‌اندیشی دولت برای رفع آن‌ها می‌توان جایگاه بهتری را برای صنعت کشور متصور بود. شرکت اطلس پمپ سپاهان از سال 1377 در زمینه ریخته‌گری، براده‌برداری و مونتاژ قطعات آلومینیومی خودرو فعالیت دارد. ظرفیت تولید سالانه شرکت حدود هفت هزار تن است که در حال حاضر نیز با 100 درصد ظرفیت در حال تولید قطعات هستیم.
وی افزود: شرکت اطلس پمپ سپاهان در آغاز فعالیت خود موفق به تولید اویل پمپ خوروی پیکان 1600 شد و تایید تولید انبوه این قطعه را از ایران خودرو دریافت کرد. این شرکت به منظور حفظ و گسترش بازار داخلی و با هدف تامین نیازهای مشتریان اقدام به تاسیس سایت دوم خود در حوزه ریخته‌گری تحت فشار قطعات آلومینیومی (دایکست) کرد و تولید قطعات اصلی موتور شامل انواع پوسته کلاچ، پوسته گیربکس، کارتر XU7، کارتر RD، پوسته دیفرانسیل و... در دست تولید قرار گرفت. این تولیدکننده خاطرنشان کرد: با گسترش فعالیت‌های تولیدی این مجموعه، سایت سوم نیز در سال 1385 به منظور تولید انواع مختلف اویل پمپ شامل اویل پمپ خودروهای پژو 405، پژو 206، پراید و سمند و همچنین قطعات دیگر شامل پایه دینام، پایه فیلتر، پایه کمپرسور، لدر فریم، والوکاور و... به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل شرکت اطلس پمپ سپاهان با اشاره به طرح توسعه‌ این مجموعه، مطرح کرد: سایت چهارم، با هدف تجمیع برخی از محصولات و همچنین افزایش تولید در زمینی به وسعت 10 هزار متر مربع به بهره‌برداری رسیده است و ماشینکاری انواع قطعات شامل کارترها، پوسته‌ها و... در آن در حال انجام است. در حال تلاش هستیم تا بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای تکمیل این طرح را فراهم کنیم تا بتوانیم در خودکفایی تولید قطعات خودرویی بیشتر سهیم باشیم.
احمدی در ادامه به چگونگی تامین مواد اولیه مورد استفاده، اشاره کرد و گفت: برای ریخته‌گری، براده‌برداری و مونتاژ قطعات آلومینیومی خودرو از شمش آلومینیومی خالص محصول شرکت‌های بزرگ مانند ایرالکو، سالکو، المهدی و... استفاده می‌کنیم که آن را هم از بورس کالای ایران و هم بازار آزاد تامین می‌کنیم و در این زمینه با چالشی مواجه نیستیم. قیمتی که برای شمش آلومینیومی در بورس کالا تعیین می‌شود از دو مولفه نرخ جهانی این فلز و قیمت دلار تاثیرپذیری مستقیم دارد. طبیعی است با رشد نرخ دلار، قیمت آلومینیوم در بورس کالا هم افزایش یابد و مصرف‌کنندگان را دچار سردرگمی کند. نزدیک به 50 درصد نیاز خود را از طریق بورس کالا تامین می‌کنیم و بقیه آلومینیوم مصرفی نیز از بازار آزاد خریداری می‌شود. لازم به ذکر است که میان قیمت آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد، تفاوت چشمگیری وجود ندارد.
وی همچنین گفت: اولین توقعی که یک تولیدکننده می‌تواند از دولت داشته باشد، این است که به ایجاد ثبات در بازار کمک کند و جلوی نوسانات قیمتی که سبب ایجاد هیجان کاذب می‌شود را بگیرد. سایر مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر تولید وجود دارد، توسط تولیدکنندگانی که بیش از یک دهه تجربه دارند، قابل برطرف شدن است اما کنترل بازار تنها از عهده دولت برمی‌آید. طی سال جاری، با مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی و افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه مواجه بوده‌ایم. بانک‌ها نیز برای اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان حمایت و تعامل لازم را ندارند و به نوعی جلوی حمایت مالی از تولید را گرفته‌اند و به این ترتیب نمی‌توانیم نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تامین کنیم. این امر تولید را فلج کرده و با ضرر روبه‌رو کرده است.
وی در ادامه تاکید کرد: برای مقابله با معضلاتی که در مسیر تولید داریم، نمی‌توانیم به تنهایی اقدامی کنیم و منتظر هستیم تا دولت تصمیم‌های درست و با پشتوانه علمی اتخاذ کند تا تولید را از این شرایط سخت، نجات دهد. چراکه هم‌اکنون در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هستیم و اگر حتی اندکی از این مشکلات نیز برطرف نشود، به نوعی در شب‌های پایانی سال، بیش از پیش با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. اگر روند بسته بودن درگاه اعطای وام به تولیدکنندگان به همین صورت ادامه داشته باشد، قطعا تولید با ضررهای مالی و کمبود نقدینگی شدیدتری مواجه خواهد شد.
این تولیدکننده در مورد اثرگذاری تحریم بر فعالیت این شرکت، خاطرنشان کرد: تحریم قطعا بر تمام بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور تاثیرگذار بوده و شرکت ما نیز در واردات بعضی قطعات مورد نیاز با سد تحریم مواجه است. واردات قطعات مرتبط با قالب‌سازی ماه‌ها طول می‌کشد تا انجام شود، انتقال ارز برای خرید قطعات مورد نیاز نیز به شدت با معضل روبه‌رو است و نمی‌توانیم فرایند خرید خود را به آسانی به سرانجام برسانیم. برای تولید قطعات آلومینیومی خودرویی، از کشور تایوان قالب وارد می‌کنیم و پلی‌آمیدهای افزودنی به ذوب هم از کشور ترکیه تهیه می‌‌شود. به ماشین‌آلاتی نیز نیاز داریم که از طریق واردات باید تامین شود. امیدوار هستیم مراودات تجاری ایران به حالت عادی برگردد تا شاهد رونق تولید در کشور باشیم.

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید