- اخبار فلزات
- تحلیل و پیش بینی
- مقالات
- تالار گفتگو
- راهنمای سایت
- تبلیغات
- خرید اشتراک
- گفتگو با متال آنلاین
خوش آمدید مهمان!
محصول | قیمت خرید | قیمت فروش |
---|---|---|
مس کاتد
7 شهریور |
508,000 |
508,000 |
مس جهانی
7 شهریور |
9,247 |
9,247 |
روی جهانی
7 شهریور |
2,873 |
2,873 |
سرب جهانی
7 شهریور |
2,087 |
2,087 |
آلومینیوم جهانی
7 شهریور |
2,515 |
2,515 |
انس طلا جهانی
7 شهریور |
2,504 |
2,504 |
انس نقره جهانی
7 شهریور |
29 |
29 |
نیکل
7 شهریور |
17,024 |
17,024 |
قلع
7 شهریور |
32,975 |
32,975 |
نفت برنت
7 شهریور |
78 |
78 |
نفت سبک آمریکا
7 شهریور |
74 |
74 |
موجهای تورمی در سالهای اخیر، ذائقه سرمایهگذاری ایرانیها را تغییر داده است؛ بهنحویکه سهم سرمایهگذاریها در داراییهای غیرمولد در دوسال اخیر بیشتر شده است. روز گذشته مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران «ایسپا»، نتایج نظرسنجی درخصوص مقصد سرمایهگذاری ایرانیها را منتشر کرد. سوال این بود که «درصورت داشتن پسانداز، ترجیح میدهید آن را چگونه مدیریت کنید؟» حدود دو سال قبل، این نهاد نظرسنجی مشابهی انجام داده بود که مقایسه نتایج نظرسنجی در این دو سال نکات جالبی را منعکس میکند. در مهرماه سال۱۴۰۲، حدود یکسوم ایرانیها (۳۳.۳درصد) تمایل به سرمایهگذاری در بازار زمین و مسکن داشتند. در آبان۱۴۰۰ نیز انتخاب اول سرمایهگذاری ایرانیها بازار ملک بود، با این تفاوت که در آن زمان ۳۷درصد از پاسخدهندگان به این نوع سرمایهگذاری رای مثبت دادند. شاید رکود قیمتی در ماههای اخیر یا حجم بالای سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار مسکن در ریزش رایدهندگان سهم داشته است. نکته قابل توجه دیگر، افزایش علاقه به سرمایهگذاری در طلا و سکه است. درحالیکه در سال۱۴۰۰، تنها ۱۰درصد مردم مایل به خرید طلا بودند، پس از دو سال این رقم به حدود ۲۱درصد رشد کرده است. به نظر میرسد که افزایش جذابیت طلا به عواملی نظیر «بازدهی بالا در مقایسه با تورم»، «سهولت خرید و فروش در قیاس با ملک و دلار» و «امکان سرمایهگذاری با حداقل سرمایه» بازمیگردد. نکته مهم دیگر اینکه در سال۱۴۰۰، حدود ۲۳درصد از افراد پاسخ دادند که پسانداز خود را صرف «اشتغال و کارآفرینی» میکنند، اما این رقم در سال۱۴۰۲ به ۱۵درصد کاهش یافته است. سوال مهم این است که در این دو سال چه عاملی از محبوبیت و انگیزه سرمایهگذاری در اشتغال و کارآفرینی کاسته است؟ همچنین بر اساس این نظرسنجی تمایل به سرمایهگذاری در بانکها نیز نسبت به دوسال قبل رشد داشته و به ۱۵درصد رسیده، اما نظر ایرانیها برای سرمایهگذاری در بورس تنها ۱.۳درصد بوده که نسبت به دو سال قبل تغییری نداشته است.
خسروزاده می گوید: نتایج تازهترین نظرسنجی ایسپا نشان میدهد که میل ایرانیان به راهاندازی کسبوکار جدید در دو سال اخیر کاهش یافته و توجه به بازار داراییها در این مدت رشد داشته است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در یک نظرسنجی در مهرماه امسال، از 12هزار ایرانی درباره اولویتها و ترجیحات سرمایهگذاری آنها پرسیده است. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که با وجود رکود عمیق بازار مسکن، زمین و مسکن همچنان انتخاب اول یکسوم از ایرانیها برای سرمایهگذاری است. از سوی دیگر خرید طلا و سکه انتخاب اول بیش از 20درصد از ایرانیان است و از این لحاظ در جایگاه دوم قرار میگیرد. با این حال به نظر میرسد اقبال ایرانیها به کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار جدید کاهش ملموسی یافته است. بر این اساس تنها 15.5درصد از افراد اعلام کردهاند که اولویت سرمایهگذاری آنها ایجاد یک کسبوکار جدید است. این در حالی است که این عدد در نظرسنجی پیشین ایسپا در سال1400 به حدود 23درصد میرسید. به عبارت دیگر تمایل ایرانیها به راهاندازی کسب وکار، طی دو سال اخیر کاهش معناداری را تجربه کرده است. رشد قابل توجه در بازار داراییها و بیثباتی در سطح اقتصاد کلان و ریسکهای متعدد اصلیترین دلایلی است که ذائقه سرمایهگذاری ایرانیها را دستخوش تحول کرده و از کارآفرینی به سمت داراییها سوق داده است.
بررسی دقیقتر آمارهای منتشرشده نشان میدهد که جزئیات معناداری در نظرسنجی اخیر نهفته است. این دادهها به تفکیک محل سکونت، هزینه سرانه افراد در خانوار، تحصیلات، سن و جنسیت منتشر شده است. بر این اساس، درحالیکه میل به سرمایهگذاری در مسکن و زمین در مردان بالاتر از زنان است، تمایل زنان به پس انداز در بانک بالاتر است. نکته قابل توجه تمایل شدید زنان به سرمایهگذاری در طلا و سکه است. این عدد بیش از 30درصد است. به عبارت دیگر تقریبا نیمی از زنان ایرانی اولین مقصد سرمایهگذاری خود را طلا و سپرده بانکی اعلام کردهاند. با این حال میل به کارآفرینی و اشتغالزایی در مردان بهطور قابل توجهی از زنان بالاتر است. بر این اساس درحالیکه 13.3درصد زنان اولویت اول خود را اشتغالزایی اعلام کردهاند این عدد برای مردان به 20درصد میرسد. نکته قابل توجه دیگر این است که هرچه سطح تسهیلات افراد بالاتر میرود، تمایل به سپردهگذاری در بانک کاهش و میل به سرمایهگذاری در طلا افزایش مییابد. نکته قابل توجه اینجاست که فارغ از تقسیمبندیهای جنسیتی، سنی، تحصیلات و محل سکونت، همواره 30 الی 40درصد افراد مقصد نخست سرمایهگذاریهایشان را زمین و مسکن اعلام کردهاند.