- اخبار فلزات
- تحلیل و پیش بینی
- مقالات
- تالار گفتگو
- راهنمای سایت
- تبلیغات
- خرید اشتراک
- گفتگو با متال آنلاین
خوش آمدید مهمان!
محصول | قیمت خرید | قیمت فروش |
---|---|---|
مس کاتد
27 آبان |
571,000 |
571,000 |
مس جهانی
27 آبان |
8,975 |
8,975 |
روی جهانی
27 آبان |
2,948 |
2,948 |
سرب جهانی
27 آبان |
1,951 |
1,951 |
آلومینیوم جهانی
27 آبان |
2,657 |
2,657 |
انس طلا جهانی
27 آبان |
2,563 |
2,563 |
انس نقره جهانی
27 آبان |
30 |
30 |
نیکل
27 آبان |
15,497 |
15,497 |
قلع
27 آبان |
28,530 |
29,085 |
نفت برنت
27 آبان |
71 |
71 |
نفت سبک آمریکا
27 آبان |
67 |
67 |
به گزارش خبرنگار ماین نیو, سیدموسی راشدی با اشاره به اینکه سال گذشته و تا قبل از اجرای برجام به دلیل مشکلات ناشی از نقل و انتقال پول مجتمع اسفراین موفق نشد تمام برنامه صادراتی خود را محقق کند, افزود: به دنبال شرکت در نمایشگاه اخیر وایر&تیوپ در آلمان سفارشهای خرید زیادی به مجتمع اسفراین ارائه شد که امیدواریم در صورت نهایی شدن مباحث قیمتی بتوانیم جهش صادراتی را در سال جاری تجربه کنیم.
وی با بیان اینکه شرکتهای معتبر تولید فولاد آلیاژی دنیا با مجتمع صنعتی اسفراین برای همکاری مشترک وارد مذاکره شدهاند, اظهار کرد: زمینههای مناسبی برای تولید شفت توربین, پوستههای ریختهگری توربین گاز, فولادهای ابزاری که در قالبسازی مصرف میشوند به وجود آمده است.
او خاطرنشان کرد: مجتمع اسفراین روی حضور در بازار ترکیه به ویژه بعد از اجرای برجام به شدت فعال بوده است. ما سالانه حدود 10 هزار تن به ترکیه صادرات داشتهایم و نماینده فعالی هم در این کشور داریم.
خبرنگاران ماین نیوز با سیدموسی راشدی, مدیر بازاریابی و فروش شرکت مجتمع صنعتی اسفراین گفتوگویی انجام دادهاند که متن آن به شرح زیر است:
بازار فولاد سال 1395 تاکنون چطور بوده است؟
در ابتدای سال 1395 علیرغم اینکه پیشبینی میشد، اوضاع بازار فولاد نسبت به سال 1394 بهبود یابد، منتها با افزایش قیمت قراضه, مقداری شرکتهای فولادساز دچار ناهماهنگی شدند. در همین حال جو کاذب در بازار فولاد ایجاد شد و به نوعی حباب در بازار به وجود آمد که به نظر میرسید که قیمت فولاد بالا رفته در حالی که تقاضای خاصی در بازار ایجاد نشده بود. علل این موضوع هم افزایش تعرفه واردات فولاد تقریبا تا 20 درصد و افزایش قیمت فولادهای ساختمانی چین عنوان شدند. منتها در عمل دیدیدم تقاضایی برای فولاد در بازار ایجاد نشده است، به همین دلیل قیمتها از اوج پایین آمدند. در این شرایط قیمت فولادهای آلیاژی نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه با کاهش هم مواجه شد. هرچند ما اخیرا با افزایش قیمت قراضه و آهن اسفنجی مواجه شدیم، منتها در بحث افزایش قیمت محصولمان موفقیتی نداشتیم و حتی با قیمتهای کمتر از سال 1394 مجبور به فروش هستیم.
با این حساب میتوان نتیجه گرفت که بازار فولاد ساختمانی با بازار فولادهای خاص متفاوت است؟
بله، دقیقا همینطور است. در بازار فولادهای ساختمانی حبابی ایجاد شد و قیمت جهانی این محصول هم البته حدود 15 درصد افزایش یافت اما قیمت این فولادها در بازار داخلی بیشتر از بازار جهانی بالا رفت که در حال حاضر به دلیل نبود تقاضا در بازار داخلی مجددا قیمتها به همان قیمتهای جهانی بازگشت.
عملکرد فروش مجتمع صنعتی اسفراین در سال قبل چطور بود؟
سال قبل حدود 45 هزار تن محصول با ارزش بالغ بر 150 میلیارد تومان توسط مجتمع صنعتی اسفراین به فروش رفت و امسال هم برنامه ما رسیدن به فروش 58 هزار تنی به ارزش 180 میلیارد تومان است.
فروش سال قبل کاهشی بود یا افزایشی؟
برنامه فروش سال قبل کاهشی بود چرا که پیشبینی ما در حوزه صادرات محقق نشد. به این دلیل که هنوز برجام نهایی نشده بود و مشتریان خارجی ما برای انتقال پول مشکلات زیادی داشتند. به دلیل ادامه تحریمها تا قبل از اجرای برجام هم نتوانستیم با اروپاییها وارد قرارداد شویم و تنها حدود 6000 تن به ترکیه صادرات داشتیم.
از آخرین وضعیت اجرای طرح توسعه مجتمع چه خبر؟
طرح توسعه مجتمع صنعتی اسفراین شامل فازهای ماشینکاری، عملیات حرارتی، ذوب تکمیلی و عملیات تابگیری و پیلینگ میشود که خوشبختانه در سال 1394 فاز ماشینکاری به بهرهبرداری کامل رسید که ماحصل آن تولید محورهای واگن باری و مسافری به صورت صددرصد نهایی شده با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات بود و دستگاه CCM ریختهگری و تجهیزات مربوط به آن از شرکت دانیلی ایتالیا وارد کارخانه شده و تا آخر امسال نصب میشود. تستهای سرد دستگاه ذوب تکمیلی نیز انجام شده و تا دو هفته آینده تبدیل به تست گرد میشود و میتوانیم آنرا مورد بهرهبرداری قرار دهیم. کورههای عملیات حرارتی هم در مرحله تست سرد هستند و تا سه ماه دیگر مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
با بهرهبرداری از این طرح توسعه چه تغییراتی در فرایند تولید مجتمع رخ میدهد؟
با تجهیز شدن مجتمع اسفراین به این تجهیزات، توان تولید فولادهای کیفی مجتمع هم به لحاظ تنوع گرید و هم از نظر تناژ افزایش مییابد.
برای صادرات به بازارهای جدید برنامهای دارید؟
نمایشگاهی در فروردین در آلمان با عنوان وایر&تیوب برگزار شد که مجتمع صنعتی اسفراین هم در این نمایشگاه غرفه داشت و توانستیم در این نمایشگاه با مشتریان قدیمی و جدید ارتباط برقرار کنیم. در مجموع 10 هزار و 500 تن درخواست خرید برای مجتمع ارائه شد. البته پس بررسیها مشخص شد که عمده مشکلی که در حال حاضر با مشتریان اروپایی داریم، بحث قیمتی است. مشتریان اروپایی خواستار کاهش قیمت محصولات مجتمع جهت خریداری هستند.
فضای اقتصادی و فعالیت شرکت را از بعد از اجرای برجام تاکنون چطور ارزیابی میکنید؟
پیشبینی ما درباره برجام مثبت است، چون تقاضای همکاری مشترک هم به صورت تشکیل جوینت ونچر و هم تقویت دانش فنی از سوی خارجیها بیشتر شده است. همچنان که تا چندی پیش شرکتهای صاحب نام و معروف تولید فولاد آلیاژی دنیا حتی پاسخ ایمیل ما را نمیدادند، الان مدیران عاملشان با ما جلسه میگذارند که از جمله معروفترین این شرکتها میتوانم به زارشمیده، جیواگروپ ایتالیا و بروک آلمان اشاره کنم که با ما وارد مذاکره شدهاند. بطورکلی زمینههای مناسبی برای تولید شفت توربین، پوستههای ریختهگری توربین گاز، فولادهای ابزاری که در قالبسازی مصرف میشوند به وجود آمده است. به نظرم در نیمه دوم امسال احتمالا وضعیت بهتر میشود.
برخی این ادعا را مطرح کردهاند که فولاد آلیاژی ایران در ترکیه بازار ندارد؟ آیا این ادعا را درست میدانید؟
خیر، دقیقا برعکس است. مجتمع اسفراین روی حضور در بازار ترکیه به ویژه بعد از اجرای برجام به شدت فعال بوده است. ما سالانه حدود 10 هزار تن به ترکیه صادرات داشتهایم و نماینده فعالی هم در این کشور داریم. سال قبل که وضعیت بازار نامساعد بود، میزان صادرات به ترکیه به حدود 6000 تن رسید. جالب اینجاست که بگویم بازار ترکیه برای مجتمع اسفراین از نظر قیمتی حتی حدود 15 درصد بالاتر از بازار اروپاست و از این نظر نیز ترجیح ما به صادرات به ترکیه است و فروش به ترکیه برای ما صرفه بیشتری دارد.
اخیرا اظهارنظری از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در رسانهها منتشر شد مبنی بر اینکه محور و چرخ واگن باری قابل تولید در داخل نیست. آیا واقعا چنین است؟
سال 1378 اولین سالی بود که شرکت اسفراین شروع به تولید محور به صورت آهنگری شده با کمک شرکت واگن تاو کرد. در سال 1393 به شدت بازاریابی کردیم و وارد حوزه تولید محورهای واگن باری و مسافری و پالسی و انواع محورهایی که رجا و راهآهن استفاده میکنند، شدیم. نخستین بار مجتمع اسفراین توانست به صورت نهایی در داخل کارخانه این محصولات را تولید کند. فراتر از این با راهآهن توانستیم و 300 عدد محور لوکوموتیو را با قیمت عالی به قرارداد رساندیم. قبلا همین محصولات با 3 برابر قیمت از چین وارد میشد. ما با یک سوم قیمت موفق شدیم، قرارداد را ببندیم و در حال نمونهسازی هستیم. ما اخیرا توانستیم به صورت نمونهسازی با پرس 6300 تن چرخ مونوبلوک قطار به صورت یکپارچه با قالب بسته را تولید کنیم. بنابراین اینکه گفته شود محور و چرخ واگن باری در داخل تولید نمیشود، اظهارنظر درستی نیست و باید این خبر را هم اعلام کنم که در برنامه نزدیک مجتمع اسفراین قطعا "ویل ست" شامل چرخ و محور را به بازار عرضه خواهد کرد، چون مشتریان تمایل دارند این دو کالا را با هم و به صورت پک شده دریافت کنند. شرکت با وجود توانمندی در تولید اسلبهای بزرگ و سنگین فورجینگ و با گریدهای بالا موفق شد برای نخستین بار در ایران برای تولید ورق آلیاژی قراردادی را با شرکت فولاد اکسین منعقد کند و تاکنون موفق شدیم 1000 تن ورق آلیاژی را با صنایع داخلی عقد قرارداد کنیم و مشغول به تولید شدیم و تاکنون نیز 200 تن ورق تحویل مشتریان شده است.