Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

نام کاربری:
کلمه عبور:


عضویت در سایت

بازیابی رمز عبور

برآورد قیمت کیلوگرم و تومان می باشد.

شما در حال مشاهده ی قیمتهای هفته ی گذشته هستید
با عضویت در سایت قیمت های روز را مشاهده کنید












خیز بلند برای تحقق تولید ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم در افق ۱۴۰۴

خیز بلند برای تحقق تولید ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم در افق ۱۴۰۴

صنعت آلومینیوم یکی از صنایع استراتژیک است که می تواند به توسعه اقتصادی کمک کند و هدفگذاری تولید 1.5میلیون تن در افق 1404 برای آن صورت گرفته است.

ه گزارش ماین نیوز، آلومینیوم فلز ارزشمندی است و با توجه به مصارف متعدد آن، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد جهان ایفا می کند؛استحکام، رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت بازاریابی و سبک بودن، منجر به متمایز ساختن این عنصر باارزش از دیگر فلزها شده است.

بررسی های اخیر نشان می دهد که میزان واردات آلومینیوم از میزان تولید آن در کشور بیشتر است و بیش از دو سوم از آلومینیوم مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود؛ علاوه بر آن، پیش بینی می شود که میزان تولید این محصول در کشور در سال 1404 به 1.5 میلیون تن در سال افزایش پیدا می کند.

وجود نیروی کار متخصص، انرژی ارزان و منابع متعدد و غنی در سراسر کشور، می تواند فرصت های مناسبی را در تاسیس شرکت های متعدد برای بهره وری از این فلز با ارزش ایجاد کرده به طوریکه به تبع آن تولید افزایش می یابد و زمینه برای اشتغالزایی و کاهش واردات ایجاد می شود.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در این خصوص اظهار داشت: صنعت آلومینیوم یکی از صنایع استراتژیک است که می تواند به توسعه اقتصادی کمک کند.

به گفته وی میزان تولید آلومینیوم در سال گذشته 350000 تن در سال بوده است و این بیانگر این است که علی رغم داشتن انرژی ارزان قیمت و همجواری با آب های آزاد آن گونه که باید سرمایه گذاری و بهره برداری از آن، رخ نداده است لذا باید با یک رویکرد خاصی برای آن برنامه ریزی کرد.

رئیس خانه معدن کشور با بیان اینکه در حال حاضر چند طرح در کشور برای همکاری مشترک وجود دارد، گفت: طرح های آلومینیوم اراک، هرمزگان، المهدی و جاجرم، نمونه های بارز آن هستند که با تکمیل آنها شاید در سال 1404 به رقم 1.5میلیون تن در سال دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری تولید 1.5 میلیون تن شمش آلومینیوم در افق 1404 صورت گرفته است گفت: اکنون به این نتیجه رسیدیم که این صنعت هنوز هم استراتژیک است و باید برای توسعه آن برنامه ریزی کرد.

بهرامن تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با توجه به ویژگی های استراتژیک این صنعت، اقدام به برنامه ریزی کرده تا بستر مناسبی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد کند.

رئیس خانه معدن کشور در ادامه عنوان کرد: جمعا حدود 220 کارخانه آلومینیوم در کل جهان وجود دارد با تولید 58 میلیون شمش که بخش عمده آن مربوط به کشور چین است.

بهرامن با اشاره حضور فعال کشور چین در این عرصه، افزود: این کشور به دلیل داشتن ویژگی های خاص و نگاه استراتژیکی که دارد توانسته در بخش های فلزی و غیر فلزی در این صنعت بدرخشد به طوریکه به طور تقریبی 45 درصد از تولید آلومینیوم را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه اذعان کرد: با کاهش قیمت جهانی آلومینیوم، سرمایه گذاری ها کاهش پیدا کردند و این امر منجر شد تا کشور چین بخشی از تولیدات خود را متوقف کند اما در اواخر سال 2015، افزایش مجدد قیمت آن، باعث بازگشت کارخانجات این کشور به تولید شده بود.

بهرامن با بیان اینکه یک فرصت 9 ساله تا افق چشم انداز داریم، افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند به توسعه صنعت آلومینیوم کمک کند و تا کنون جذب سرمایه ای به میزان 2 میلیارد دلار در این حوزه پیش بینی شده است.

در همین راستا مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: کشور ما با توجه به منابع عظیم گازی که دارد می تواند در حوزه آلومینیوم در دنیا به خوبی بدرخشد؛ بنابراین سرمایه گذاری 2.7 میلیارد دلاری در این حوزه کافی نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: طرح های جدیدی در خصوص توسعه این صنعت ارائه شده که مذاکرات با ایتالیا، هند و چین نمونه های بارز آن هستند و تلاش می کنیم تا قراردادهای بلند مدت 15 یا 20 ساله ای را برای ورود مواد اولیه از استرالیا، برزیل و هند داشته باشیم.

کرباسیان با بیان اینکه، این حوزه به دلیل نزدیکی به دریای عمان و خلیج فارس جایی برای رشد و توسعه دارد، گفت: آلومینیوم به دلیل سازگاری که با محیط زیست دارد رقیب سرسختی برای فولاد بوده است .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت،تصریح کرد: تولید آلومینیوم در سال گذشته 350000 تن بوده است ولی ظرفیت کشور بیش از 450000 تن در سال است و امید است که در سال جاری رشد بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

به گفته وی خوشبختانه سازمان ایمیدرو پس از سفر ریاست جمهوری به ایتالیا موافقت نامه های خوبی با شرکای تجاری نوشته است که یک نمونه آن ثبت شرکت مشترک با ایتالیایی ها بوده که مهم ترین وظیفه آن سرمایه گذاری و جذب سرمایه برای حوزه آلومینیوم و فولاد است.

کرباسیان با اشاره به ضعف کشور در حوزه استخراج بوکسیت، گفت: به دلیل غنی بودن هند از نظر وجود منابع عظیم بوکسیت قرار براین است که در زمینه پودر آلومینیوم تفاهم نامه ای با شرکت نالکوی هند داشته باشیم.

وی عنوان کرد:امید است که بتوانیم در حوزه تحقیقات به ویژه عناصر نادر خاکی همکاری های لازم را داشته باشیم.

علیمحمدی رئیس آلومینیوم هرمزآل المهدی نیز در این خصوص بیان کرد: از ابتدای شروع کار صنعت آلومینیوم در کشور زیرساخت های لازم و متناسب با ظرفیت های تولید،تامین نشده است.

رئیس آلومینیوم هرمزآل المهدی در ادامه اذعان کرد: در حال حاضر این صنعت نقش تعیین کننده ای را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ندارد چرا که مواد آن کاملا وارداتی است و با اصلاح نظام تعرفه ای کشور و جلوگیری از واردات بی رویه، می توان زمینه را برای افزایش تولید آن، فراهم ساخت.

بر اساس این گزارش با توجه به وجود ذخایر بوکسیت فراوان در منطقه جاجرم واقع در خراسان شمالی و نیاز کشور به پودر آلومینا، در سال 1377 طرح توسعه معدن و ساخت کارخانه تولید آلومینای جاجرم با هدف تامین ماده اولیه آلومینیوم کشور مطرح شد.

ظرفیت تولید این کارخانه سالانه 280000تن پودر آلومینا در سال می باشد و از عمده مشکلات این کارخانه کمبود قطعات یدکی و عدم نقدینگی مشتریان اصلی این واحد است که هر ازگاهی منجر به توقف تولید این کارخانه می شود.

محمدرضا بهرامن با بیان اینکه باید در خصوص این پروژه سرمایه گذاری های جدی انجام گیرد، گفت: این منطقه به لحاظ وجود منابع فراوان بوکسیت ،کاملا استثنایی است لذا قابلیت جذب سرمایه های عظیم را دارد.

مهدی کرباسیان نیز اظهار داشت: پروژه متوقف شده آلومینیوم جاجرم که ساخت خود ایمیدرو است دوباره عملیاتی شده و امید است تا اواخر سال جاری به مرحله بهره برداری برسد.

همچنین علیمحمدی براین باور است که با توجه به وجود ذخایر غنی و قابل دسترسی شناخته شده در جاجرم، می توان با تکیه بر طرح های توسعه ای در این منطقه بازاری را برای عرضه آلومینیوم کشور ایجاد کرد.

لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید